mandag den 15. september 2014

Retningslinjer til tykke maver

Jeg er tyk lige midt på maven. Jeg har altid været det, hvis man ser bort fra den gang, hvor jeg overhovedet ikke spiste stivelse, fordi jeg ville se lækker ud i min brudekjole, så har min mave altid været en stritmave. Jeg var 17 år første gang, jeg fik et kompliment for min pot belly.

Da jeg så blev gift, blev pludselig helt ok, at kigge sigende på maven og så spørgende på mig. Efter barn nr et, blev det så lovligt at åbenlyst kommentere på flæsket. Nu hvor der har været to børn til at udvide maveskindet og utroligt mange kager til at holde det stramt igen, er der tilsyneladende ikke spor pli tilbage hos folk længere.

Og jeg har heller ikke sådan helt overskudsagtigt omkring det mere. Første gang en ekspedient i Magasin, gerne ville sælge mig en tube-kjole som '... fremhævede maven, så sødt', var jeg venlig og sagde, at jeg ikke brød mig om beige. Da en min familie spurgte fornøjet til om vi ventede os igen og ovenikøbet sagde: 'Men det sidder ellers fint på dig' da jeg svarede, at det bare var kage, blev jeg sgu lidt stram i betrækket og da jeg var på arbejdsweekend, hvor intet mindre end tre ældre herre spurgte og hentydede til, at jeg da måtte være i lykkelige omstændigheder, blev jeg faktisk lidt indebrændt. Prisen må alligevel gå til ham, der mente, at 'Det kan du da ikke været bekendte over for Hr. F' (altså at være så tyk, uden at være gravid). Havde jeg bare lyst til at hvæse: 'Arrrg, men bland dig uden om idiot'.

Så nu siger jeg lige det, vi alle sammen er enige om. Nemlig at det ikke er ok at spørger ind til tykke maver. Måske det bare er en helt almindelig, tyk mave uden anden indhold, end det der kommer fra slikposer. Måske ejeren af den tykke mave bliver ked af det, ikke bare fordi hun er tyk, men også fordi hun måske ønskede, der var en baby inden bag den bløde bule (der var jeg i hvertfald en gang). 

Så retningslinjerne må være: 
- Lad være med at sprøge (det kommer bare ikke dig ved, hvis ikke det bliver sagt direkte)
- Ønsk tillykke (og hvis du har brug for at kommentere på maven, så sig: 'Hvor klæder det dig godt at være gravid' i stedet for: 'Nå det sidder da lidt over det hele', 'Er der kun én derinde' eller 'Min venindes søsters lillebros kone var meget større end dig'.

Flot at I kom hele vejen ned igennem dette sure opstød. Tillykke med kagen.

18 kommentarer:

  1. He. Jeg tager et stykke brownie med til Forum og du får det HELT uden spørgsmål eller skæve blik til dit midterste stykke :-) !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurra! Jeg glæder mig både til at se dig og æde kagen!

      Slet
  2. Godt skrevet. Jeg har også altid set gravid ud siden jeg var helt ung.... Kender godt de der blikke og kommentarer. Nu er jeg blevet handikappet (sclerose) og går mad stok så blikkende er en blandet landhandel af medlidenhed og foragt. Jeg har lært at leve med min mave ser permanent gravid ud men resten af verden har åbenbart ikke. Ville egentlig bare sige, at du ikke er alene:)

    SvarSlet
    Svar
    1. sgu godt at vi er en flok, fede maver er nemmere at bære sammen.

      Slet
  3. Årh den er grov, den med at du ikke kan være det bekendt! Hvad, var han så selv superstram og mega-lækker eller hur?
    Jeg har også sådan en strutmave. Og den er kæmpestor pt. Ind i mellem spørger - mest ældre mennesker - folk hvornår det skal være. Så peger jeg blot på Søstjernen. Men det er UTROLIGT at der er folk som stadig gør det. Alle kender jo nogen som kom til at kalde en tyk dame gravid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså ja, han er faktisk superstram og over 70 år og sådan en der lige løbe 10 km og bade i øresund. Jeg oplyste ham bare om, at vi har været to om at gro deller og at Hr. F også er dejlig blød på udvalgte steder.

      Slet
  4. Man skal bare holde sig 100 procent udenom andres maver med mindre man 1. Er blevet aktivt inviteret til at have en mening 2. Er en del af sundhedsvæsenet.

    Jeg hvæsede engang af Tilfældig Kvinde i toget. Godt nok havde hun ret i at jeg var gravid, men det kom bare slet, slet ikke hende ved - det er jo ikke altid en graviditet er ukompliceret og/eller lykkelig.

    SvarSlet
  5. Åh, hvor jeg under dig et ekstra stykke æblekage for det skønne indlæg.

    Jeg hørte Mads & Monopolet forleden, hvor mændene faktisk var enige om at kvinder skal være lidt mere som de brasilianske kvinder. Uanset størrelse på numser, maver og lår, er det udstrålingen der bærer det hele og gør dem mega sexede. Jeg har besluttet mig for at jeg vil være brasilianer når jeg har født... med stor numse, store lår, slaske mave og marsvinkinder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så nu skal Forstaden til at hedde little Brazil? regn mig med.

      Slet
  6. Folk skulle have en lammer for sådan nogle kommentarer - inkl. min eller så søde nabo, der bestemt mente, at jeg måtte være gravid. Godt nok var hun så skrap (garvet?), at hun skyndte sig at smide et "Men du stråler sådan!" ind, da jeg sagde, at jeg ikke var gravid - bare tyk, men alligevel. For hævlød altså. Hvis jeg VAR gravid, skulle folk nok få det at vide (dem det ragede, altså). Og NEJ, I må ikke røre ved maven uden at få lov - jeg gramser squdda heller ikke på andres maver, altså.

    Ham der, der sagde, at du ikke kunne være det bekendt - han skulle have en dobbeltlammer! Sender dig virtuel kage!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ham der sagde at jeg ikke kunne være det bekendt, plejer faktisk at give mig kager.

      Men ja pointen er vist mest, at man skal bare skal lade være, for maver kommer kun indehaveren ved.

      Slet
  7. Eller endnu være min venindes far som fik spurgt; nå, og hvornår smider du dig så? Jeg kiggede temmelig udforstående på ham med med 9 mdr. Dreng på armen. "Ja, altså for at føde" tilføjede han forklarende...

    SvarSlet
  8. Uh ja, det har jeg også prøvet mange gange. Ret uheldigt, og som regel synes jeg også, at folk bliver meget flove, når man gør opmærksom på misforståelsen.

    Men indlægget her fik mig til at tænke på min første rigtige sejr i mit projekt "kvit slankekur i et år", så jeg tillader mig nok at linke hertil. Håber, det er ok. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er cool, jeg har faktisk været over og kigge på dir projekt som jeg har den dybeste respekt for.

      Slet
  9. Kommer jeg for sent ind i kampen her? Hvor er jeg glad for, at jeg lige har læst mig hele vejen igennem dette (lidt gamle) indlæg, og dermed fundet ud af, at jeg ikke er alene. Mine unger er efterhånden 17 og 21, så det med et 'tillykke' og 'hvornår bli'r det' føles værre og værre med årene. Jeg skal sg. ikke ha' flere, jeg er bare tyk og det sidder på maven. Og nej, jeg gider ikke hoppe med på den der panik-jeg-bliver-snart-50, som mændene kører rundt i.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer faktisk at kalde den der delle for mor-maven, for det er som regel det den er, et fint tegn på at der engang var små børn der boede bag navlen.
      Men i virkeligheden er det nok heller ikke helt godt, for det kunne jo være at jeg en dag fik sagt det til en, som ikke var mor.

      den der krise mænd på 50 år har tiltaler mig faktisk lidt, fordi de tit får købt den bil de drømmer om, eller jordomrejsen eller hvad det nu er. Måske der er noget at lære der.

      Slet
    2. Aarrh , jeg ved ikke rigtig, min mands krise har resulteret i et halvmaraton i Kbh i år og en halv ironman et sted i Nordsjælland næste år. Så nu har jeg en kulfiber-cykel stående i soveværelset!!! Som jeg troligt flytter ud hver aften (gider ikke smadre tæerne mod den midt om natten, hvis jeg skal tisse). Og nej tak til is, og kun grønsags-smoothie til morgenmad. Og ingen spiritus!!!
      Jeg troede, jeg skulle til at nyde livet, når jeg nærmede mig de 50 :(
      Mette

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...