fredag den 13. december 2013

Det søde med det sure

I går holdt vi kærestedag. Vi efterlod ungerne sammen med vores underbo og så tog vi på Sticks'n'Sushi i Tivoli Hotel og fråede. Ja vi bestilte så meget mad, at tjeneren kiggede på os med alvorlig mine og sagde: 'Det dér, det er virkelig meget mad'. Så afbestilte vi lidt igen og åd rub og stub af det han kom med. Fordi vi var store i slaget, hældte vi også en dessert på inden vi cyklede tværs over Vestebro, for at drikke yndlingsøl på den nye bar Dia'legd. De har nemlig Hvid Guld, som er en fantastisk guldøl, hvis I spørger mig.
På vej hjem var vi så fyldte, at hver gang vi kørte over et bump kunne vi mærke maden skvulpe op bag drøblen.
Jeg fik lov til at cykle på Hr. F's cykel, for min egen er tung og blød, præcis ligesom mig. Mandens cykel føles ikke som at forsøge at køre fremad på en motionscykel, til gengæld er hans ben lige 10 cm længere end mine og vinklen på sadlen var ikke optimal for fileten.
Hele aftenen var dejlig og jeg var så glad og mæt, da jeg landede i sofaen.

Til gengæld er jeg sur i dag. Eller jeg er nok nærmere ophidset på den vrede måde. Der er nemlig kommet en mail fra børnehaven om, at i dag jo er Luciadag, men fordi store-børns-gruppen kun er drenge fandt vi på en anden løsning. Say What?!

Helt ærligt, hvad er det da for noget pis. Enten er der en Luciatradition med de store børn, eller også er det ikke. Jeg er så bange for at når den slag ureflekterede velmenende pædagogpis (ja jeg sagde jo at jeg var ophidset), får lov til at snige sig ind i Luciaoptog, som er ligegyldigt, at det så også sniger sig ind alle andre steder i hverdagen. 'Nej Peter, det er da kun pigerne, der klæder sig ud som prinsesser!' eller 'Nej Rose, det er da kun drengene, der leger med biler!'.
Det er ikke fordi jeg går ind for kønsneutralitet og jeg omtaler ikke mine børn som hen. Men jeg synes virkelig, at køn i dén grad handler om seksualitet, hvem man er tiltrukket af og hvordan man udlever sine erotiske fantasier. Det er min overbevisning, at indtil man er kønsmoden, så er køn i overvejende grad noget kulturelt tillagt. Og jeg mener virkelig ikke, at børnehaver eller nogen som helst andre steder, skal være med til at fremelske forskellen på 'pigerne' og 'drengene'. De er børn og de reagerer på det vi som voksne præsenterer for dem. Hvis vi hele tiden præsentere dem for, at det er køn og ikke personlighed, der afgør mulighederne, så kan det være, de ender med at tro på det. Hvis nutidens børn kun kan kende forskel på pigerne og drengene, så er vi sgu ikke kommet særligt langt i forhold til, at få dem til at blive hele mennesker, der kan rumme alle nuancer, der findes mellem mega macho og ûber feminin.

5 kommentarer:

  1. Ej hvor jeg sur på dine vejene - hvorfor f..... må drengene ikke gå Lucia?? Min mindstemand (han går i 0) har lige gået Lucia med sin klasse. For det er tradition på skolen at det altid er 0klasse der går Luciaoptog. De var såååå søde og koncentrerede mens de holdte det levende lys:)
    Se de (desværre lidt slørede) billeder her.
    http://hvisvindenvender.blogspot.dk/2013/12/nr-to-fest-vel-overstaet.html

    SvarSlet
  2. Argh! Det er ikke til at holde ud. Ærgerligt at en institution ikke kan se sig ud over dreng/pige oldnordiske kønsrollemønstre… Gaaah!

    SvarSlet
  3. Hørt! Og fuck. Du blir nødt til at snakke med dem... De små kampe tæller.

    SvarSlet
  4. Helt på din side. Heldigvis er vores børnehave mere m/k, så min dreng fik lov til at gå forrest med krone og det hele, fordi det ville han gerne... Både han og mor var stolt:0) Vh. Karen

    SvarSlet
  5. Wtf?! Så nu må drenge ikke gå Lucia mere? Hvilken fremragende alternativ løsning havde genierne så fundet frem til?
    Som Carportognoia skriver, så bliver du nødt til at snakke med dem. Det tror jeg, jeg ville gøre. Også selv om det nok desværre stempler en som 'hende den irriterende mor' overfor personalet. Men ok - det stempel har jeg vist allerede fået et par gange eller to i reptilernes institutioner, så jeg er nok bare immun ;-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...