mandag den 8. juni 2015

S for sommer

S for solcreme. Sæsonen er over os og der blive smurt, hvidt klistret stads i heftige mængder på dem, der skal udenfor. Jeg bryder mig virkelig ikke om solcreme og overvejer i den grad at gøre mig en invistering i dem her fra Rudolph Care, som hvid de bare er halvt så gode som jeg forestiller mig er bedre end alt det andet..

S for sandkasse. Ællingerne bruger det meste af dagen på at bygge sandslotte, lave si-sand og grave med skovle. Resultatet er, at jeg hver aften finder fine bjerge af snehvidt sand i entréen, ved havedøren og i min seng.

S for støvsugning. Sandkassesand får selskab af græs og havejord der bliver slæbt ind af små fødder, der endnu ikke har lært klip-klapskoens fordele at kende, når havedøren står åben. Gulvene i Enfamliehuset er forfærdenligt glatte gulve, at de nærmest virker som udstillingsareal for selv det mindste støvfnug.

S for skidt. Alt det solcreme, kombineret med sandkasse giver resulatater sandpapir-børn, som er helt skjoldede af skidt, når de vippes fra børnehavens legeplads over i cykeltraileren. Godt at de begge to endelig har fattet, at konceptet brusebad ikke er en toturform, men faktisk kan være ganske fornøjeligt.

S for snegle. Sommeren betyder også at haven vrimle med fede, rustrøde snegle. jeg bruger gerne lige 20 min hver aften, mens mørket falder på, med at gøre det af med horderne. Sneglesaksen er flittigt i brug. Jeg kan nemt finde de første 20 snegle og hvis det er regnvejr, eller jeg har sprunget en aften over, bliver det også hurtigt det dobbelte. Jeg har til min store overraskelse netop opdaget, at bæsterne ikke bare er i mine højbede, men også i dén grad hænger ud i det bed, hvor jeg forestillede mig, at der skulle være en (miniature) sommereng af florlette blomster. Lad os se, om de får ædt det hele.

S for Skæg. Hr. Skæg er godt nok ikke sæson-afhængig, men det hindre ham nu ikke at konstant at gjalde ud af vores højtaler med sine små fine sange. Jeg er personligt meget glad fro 'Sooool på min næsen, sol på min stol, der er S i sol!'

S for sjov. Alting er bare sjovere, når solen står højt på himmelen og forvandler haven til muligt legeareal, med klatretræ, stubbesti og masser af fodbolde.

S for spire. Højbedene er taknemmelige over solen og det spirer frem med ærter, bønner, gulerødder, urter, radisser og krølsalat. Squahsene overlede ikke flyttedagen fra vindueskarmen og ud på friland, hvilket er lidt trist, for jeg havde virkelig glædet mig til at se, om de kunne blive ligeså tosse store, som dem i min barndomshave.

S for stubfræsning. Vi fældet nogle høje træer sidste år, bl.a. en del nåletræer, der dryssede små ondskabsfulde stikkere ud på græsplænen. Nu er det blevet tid til stubfræsning og der er bestilt tid hos en proff. med kæmpe maskiner. Jeg er spændt på, hvordan det bliver ikke at have store fede stubbe stikkende op overalt i haven.

S for Slut.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...